visitor analyticsvisitor analytics

SENİRKENT’TEN İSTANBUL’A UZANAN BİR BAŞARI HİKÂYESİ

SENİRKENT’TEN İSTANBUL’A UZANAN BİR BAŞARI HİKÂYESİ
26 Haziran 2015 Cuma 15:08

Senirkent’te doğan, Isparta Güzel Sanatlar Lisesi Resim Bölümü’nü tamamladıktan sonra üniversite için Denizli ve İstanbul’a giden Mürüvvet Durak, semboller ve nazarlıklar üzerinde çalışıyor.

 Isparta’nın dışarıdaki başarılı isimlerini gündeme getirmeye devam ediyor. Bu başarılı isimlerden biri de Mürüvvet Durak. Bu haberde Senirkent İlçesi’nden İstanbul’a uzanan bir başarılı hikayesini bulacaksınız.

 

Türkiye’nin  çeşitliillerinde çok sayıda sergiye katılan Ispartalı ressam Mürüvvet Durak’ın İstanbul’da kişisel sergileri büyük ilgi görüyor. Durak, Yaklaşık olarak 20yıldır sürdürdüğü sanat hayatıyla bütünleştirip, Anadolu'da çeşitli yerlerde etnik araştırmalar yaparak konseptini Semboller ve Nazarlıklar ile belirliyor.Durak, yerelden evrensele tüm geçmiş kültürlerin sembolik, mistik kültürel değerlerine özgü öğeleri kullanarak, kendi özgün yorumuyla bir çokkoleksiyonerlerin beğenisini almış durumda. Çeşitli ülkelerde yerli ve yabancı koleksiyonerlere eserleri ulaşan başarılı ressam,  Isparta’da ve İstanbul’da sanat eğitmeni olarak öğrenci yetiştirmiş ve halen İBB de resim dersleri vermekte.

 

Başarılı ressamın, Anadolu kültüründen  yola çıkarak yerelden evrensele farklı Semboller ve Nazarlıklar üzerine çalışmalarıyla, mistik bir etkiyle estetiksel bir hava seziyorsunuz resimlerinde. Durak, bu öğeleri müzik notaları ve figüratif unsurlarla birleştiriyor.


 

Mürüvvet Durak ile atölyesindeki eserlerinden yola çıkarak sanatının tüm derinliklerine dair sohbet ettik.

 

Günümüzün son dönemlerinde başarılı işlere imza atan, genç çağdaş sanatçılardan Mürüvvet Durak’a kısa bir özgeçmişi sorarak röportajımızı başlıyoruz.


 

- Mürüvvet Durak: 1981 Senirkent doğumluyum. İlkokuldan beri resme ilgim oldukça fazla. Sürekli kendimi geliştirdim. Ortaokul öğretmenimin yeteneğimi fark etmesiyle birlikte Isparta Anadolu Güzel Sanatlar Lisesinde Resim Bölümü sınavını kazandım. Buradaki eğitimini tamamladıktan sonra hayata bakış açım değişti. Daha sonra Pamukkale Üniversitesi Resim bölümünden 2004’te mezun oldum. Türkiye’nin çeşitli illerinde sergilere katıldım. Atölyemde çalışırken müziksiz bir çalışma yapmak hiç bana göre değil. Müzikle resim ayrılmaz iki dal. 1 çocuk annesiyim. Ve Ispartalı olmaktan da her zaman gurur duydum.

 

 Resimlerinizde farklı öğeler kullanıyorsunuz?Notalar hemen dikkat çekiyor. Bu partisyonlar bilinçli bir şekilde mi seçildi?Resimle o notalar arasında bir korelasyon var mı?

 

Mürüvvet Durak:  Evet... Farklı materyaller kullanmayı seviyorum. 2011 yılındaki Nişantaşı’ndaki Artclub adlı ilk kişisel sergimde büyük ebatlar üzerinde bez ve farklı materyaller kullandım..2012 de Art Point Galleryde "Nazarlıklar Senfonisi" sergimde de ise eski kapılar üzerine ve tuvallare klasik batınotalarını kullanmayı tercih ettim. Notaları bilinçli olarak seçtim, müzik ve resmin birlikteliğindeki estetiksel bütünlük ve bu enerjinin gözde harikalar yarattığını biliyorum. Atölyemde çalışırken müziksiz bir çalışma yapmak hiç bana göre değil. Müzikle resim ayrılmaz iki dal. Ve güzel bir bütünlük ahen koluşturuyor...Notalar  resmime ritmik dinamik bir etki veriyor, ayrıca notaların bütünsel anlamda fondaki etkisi,kullandığım öğeleri tamamladığına inanıyorum. 2014 yılında Nişantaşı’ndaki NişArt galeride sergim oldu. Adı Ethnic idi... Ethnic Sergimde beyazı çok farklı teknikte kullanmam dikkatleri çekti. Ama şu gerçek ki asla Anadolu’nun o mistik büyüleyici sembolleri, öğe, sembol ve çizgilerinden vazgeçmedim, bu konuda iddialıyım da.

 

 Anadolu medeniyetlerine göndermeler yapıyor,özellikle figürinleri tablolarına taşıyorsunuz? Etnik temalı bir sergiye özgü bir şey mi bu, yoksa son dönemlerdeki ‘bu topraklara bir vurgu olarak genel bireğilim mi?

 

-Mürüvvet Durak: Eserlerimin temasını oluştururken genellikle Anadolu kültürünü işleyen konuları seçiyorum. Geçmiş farklı uygarlıklarda  kullanılan günümüze dekhala varlığını koruyan nazarlıklar ve semboller... Bunlar at başı, nal,geometrik formlar vs gb farklı şekillerde kullanılmıştır.. Günümüzde de farklı uygarlıklarda değişik nazar inancı şekillerde kullanılır, nazarlıklar bilinirki negatif enerjilerin uzaklaşması ve göz değmesine karşı koruduğuna inanılır..Benim nazarlıklarım özgün yorumumla etniksel sembolik öğelerin hakim olmasıyla gözde bıraktığı mistik, ritmik etkisiyle dikkat çekmektedir. Bilmediğimiz o kadar çok semboller var ki, semboller kişide merak uyandıran mistik öğeler.

 

 Genelde koyu renkler, biraz retro-nostaljik bir atmosfer egemen resmine… Bu tarihsel bir derinlik amacıyla mıdır yoksa dekoratif bir gereklilik mi?

 

-Mürüvvet Durak: Evet. Her sanatçının kendine göre sevdiği renkleri vardır, benim de vazgeçemediğim renklerim var tabiî ki... Başta kahverengi ve beyaz...Genellikle kullandığım öğelerin yansımasını gölgelerini vurgulamayı seviyorum. En çok keyif aldığım uygulama da bu. Tarihsel derinlik de denebilir. Otantik etkide renklerimi kullanmayı tercih ediyorum. Zaman zaman renklerimi katman katman kullanarak o an bambaşka etkilerle işler çıkıyor, o anlar eşsiz bir heyecanla yeni denemeler arası atölye çalışmalarını sürdürüyorum. Zamanın nasıl geçtiğini anlamıyorum bile..

 

 Çok katmanlı çalışmalarınız dikkat çekiyor? Kuşlarla birlikte notalar ve onlara eklemlenen semboller. İmgelerin genel olarak hangi mesaja odaklanıyor?

 

-Mürüvvet Durak: Kuşlarla nazarlar ve zeminde ve kolaj olarak belli yerlerde bir arada kullanıyorum.. Bazen silüetleri tamamlayan nazarlıklar olarak da karşımıza çıkıyor...Etniksel yorum eşliğinde farklı yüz ifadeleriyle, kadın figürünün masumiyetini vurgulayan resimler, bazen hiç anlamını bilmediğimiz ama göze ruha farklı bir etki bırakan sembolik formlar olabiliyor.

 

: Resim sonuçta ticari bir meta, bu sebeple de tablonun boyutları önem taşıyor en azından bizim plastik sanatlar piyasasında…Ama siz genelde ergonomik boyutları tercih etmişsiniz. Sebebi?

 

- Mürüvvet Durak: Tercihim o boyutlarda genelde, dikey konumda komposizyon oluşturmayı seviyorum. Benim resim tarzıma anlayışıma uygun olduğunu düşünüyorum. Tarzımı görsel, estetiksel anlamda daha iyi vurguladığına inanıyorum. Ayrıca çoğu mekanlarda dikey formda tablonun çok amaçlı kullanımı ve tercih edilen boyut olması da benim için önemli.

 

 Çoklu unsurlu resim çalışmaları, üçüncü boyut verme, farklı materyallerle resmi zenginleştirme ve benzeri uygulamaları denemeyi düşünüyor musunuz? Gerçi siz bunu sanki çoklu temayla ve tekil malzemeyle çözmüş gibisin ama…

 

Mürüvvet Durak: Farklı materyallerle çalışmayı planlıyorum bu sanatseverlerimize sürpriz olması açısından bunu gizli tutuyorum sembolik unsurları figürlerle kompoze etmek ayrı keyif veren konseptler. Genellikle sergilerimde yoğun beğeniler güzel yorumlar alıyorum bu beni mutlu ediyor fazlasıyla.. Daha yeni daha farklı ama kendi çizgimde ilerleyerek büyük heyecanla eserlerimi paylaşmak da o oranda güzel ve etkileyici oluyor benim için...

 

-Akdeniz: Ressamların diğer sanatlardan, bilimden, hatta ideolojilerden beslendiği olur… Eserlerinizde bunların ipuçları vardır. Sizden biraz ipucu alalım mı?

 

-Mürüvvet Durak: Gayet tabi... Ben gördüğüm objelerden  tutun da insanlar tarafından üretilen herşeyden doğadan besleniyorum. Sadece ideolojik olarak değil, mitolojik,kültürel, yerel, evrensel ve tarihi öğeler üzerinde de duruyorum. Örneğin Kibele. Eski uygarlıklarda kullanılmış kadın tarağı...Kartal, tavus kuşu,güneş, evrensel kullanılan semboller geometrik kullandığım unsurlar. Hepsinin bir anlamı ve anlatısı var.

 

 Uzun süredir Türk resminin küresel resim piyasasında öne çıkacağı söyleniyor. Daha öncelerde İran resmine olan ilgigibi, ancak bu bir türlü olamıyor, birkaç ressam haricinde… Sizce nedeni nedir?

 

-Mürüvvet Durak: Türk resim sanatında kendini eserlerinle ispatlamak biraz zaman alıyor. Sanata desteğin yeterince olamaması ülke sorunları bunlar sanatı etkileyen durumlar. Zamanla aşılacağına inanıyorum,sanatın varlığı bunları yenecektir ve daha yeniye daha ileriye taşıyacağına eminim.. Sanat hak ettiği yeri bulacaktır diye düşünüyorum, öyle de temenni ediyorum..

 

Bize vakit ayırdığınız için teşekkür eder,başarılarınızın devamını dileriz.

 

-Mürüvvet Durak: Asıl ben teşekkür ederim. İyi çalışmalar.


Kaynak : Akdeniz 

DİĞER HABERLER

HEMŞİRELİKTEN GİRİŞİMCİLİĞE

HEMŞİRELİKTEN GİRİŞİMCİLİĞE

HEMŞİRELİKTEN GİRİŞİMCİLİĞE

ISPARTA'DA FETÖ'DAN 2 İŞ ADAMI İLE BİRLİKTE 4 KİŞİ GÖZALTINA ALINDI

ISPARTA'DA FETÖ'DAN 2 İŞ ADAMI İLE BİRLİKTE 4 KİŞİ GÖZALTINA ALINDI

ISPARTA'DA FETÖ'DAN 2 İŞ ADAMI İLE BİRLİKTE 4 KİŞİ GÖZALTINA ALINDI

ISPARTA'DA OTOMOBİL ELEKTRİK DİREĞİNE ÇAPRTI

ISPARTA'DA OTOMOBİL ELEKTRİK DİREĞİNE ÇAPRTI

ISPARTA'DA OTOMOBİL ELEKTRİK DİREĞİNE ÇAPRTI

ENGELLİLİK İNSANİ BİR HALDİR VE HER AN HERKESİN BAŞINA GELEBİLİR

ENGELLİLİK İNSANİ BİR HALDİR VE HER AN HERKESİN BAŞINA GELEBİLİR

ENGELLİLİK İNSANİ BİR HALDİR VE HER AN HERKESİN BAŞINA GELEBİLİR

HERKES ÜZERİNE DÜŞENİ YAPMALI

HERKES ÜZERİNE DÜŞENİ YAPMALI

HERKES ÜZERİNE DÜŞENİ YAPMALI

KAZA YAPAN SÜRÜCÜYE, KIŞ LASTİĞİ KULLANMADIĞI İÇİN FAZLA CEZA

KAZA YAPAN SÜRÜCÜYE, KIŞ LASTİĞİ KULLANMADIĞI İÇİN FAZLA CEZA

KAZA YAPAN SÜRÜCÜYE, KIŞ LASTİĞİ KULLANMADIĞI İÇİN FAZLA CEZA

ÇOK OKUNANLAR

ÖNE ÇIKANLAR

SONRAKİ HABER

Isparta'ya  Yağış geliyor...

Isparta'ya Yağış geliyor...